مهار کننده های SGLT2 می توانند برای جلوگیری از رشد تومورهای ریوی استفاده شوند

19 نوامبر 2018- دانشمندان اعلام کردند که از مهار کننده های SGLT2 می توان برای جلوگیری از رشد تومورها در افراد مبتلا به نوع شایعی از سرطان ریه استفاده کرد.SGLT2  یک پروتئین در بدن است که به کلیه ها اجازه می دهد که گلوکز را دوباره جذب کنند.مهارکننده های SGLT2، یک کلاس دارویی هستند که برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرند، آنها از طریق جلوگیری از جذب دوباره ی گلوکز توسط کلیه ها به کاهش میزان قند خون کمک می کنند.
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا کشف کردند که SGLT2 در غلظت بالایی در مراحل اولیه ی تشکیل تومورهای[1] NSCLC در سلولهای سرطانی تولید می شود.
محققان معتقدند از آنجایی که سلولهای سرطانی میزان بیشتری گلوکز نسبت به سلول های سالم برای رشد خود استفاده می کنند، میزان تولید SGLT2در آنها افزایش می یابد تا جذب گلوکز را افزایش دهند. بر اساس نتایج مطالعات قبلی سلولهای سرطان های پروستات و پانکراس از  SGLT2برای مصرف قند استفاده می کنند.
بررسی میزان SGLT2، می تواند تشخیص و درمان  NSCLC، را که شایع ترین نوع سرطان ریه است، بهبود بخشد.کوچک بودن بیش از حد این  تومورهای سرطانی، شناسایی آنها را در مراحل اولیه سخت تر می کند.
در تحقیق بر روی موشها، محققان از توموگرافی انتشار پوزیترون(PET scans) استفاده کردند و دریافتند که بیانSGLT2 در طی مراحل اولیه ی تشکیل تومورهای NSCLC افزایش می یابد.
درمان موشها با مهار کننده یSGLT2 در مقایسه با دارونما، سبب مهار فعالیت  SGLT2 ، کاهش رشد تومور و افزایش بقای موش ها گردید.
محققان معتقدند که هدف قرار دادنSGLT2 در تومورهای ریه ممکن است در روند پیشرفت سرطان ریه در مراحل اولیه ی رشد تداخل ایجاد کند، آنها می گویند به تحقیقات بیشتری برای استفاده از مهار کننده های SGLT2 برای جلوگیری از تبدیل سرطان به یک سرطان مهاجم نیاز دارند.
محققان در حال حاضر قصد دارند سطح غیرطبیعی SGLT2 را در مرحله اولیه ی NSCLC در نمونه های بزرگتر از سرطان های ریه در انسان بررسی کنند.یافته های این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/nov/sglt2-inhibitors-could-be-used-to-prevent-development-of-lung-tumours-98094201.html

 



[1] non-small cell lung cancer (NSCLC) tumours